Jedzmy zdrowo

Kasza gryczana to najlepsze wśród kasz źródło magnezu. Niedobór tego składnika objawia się poddenerwowaniem, drganiem mięśni, drętwieniem nóg, nadmierną potliwością, a czasem nawet bólami stawów.

Białko roślinne, być może jest mniej wartościowe niż to pochodzące z produktów zwierzęcych, ale pyszny kotlet w połączeniu z kaszą to świetny duet odżywczy

Kasza gryczana zawiera kilkadziesiąt procent krzemu (dlatego jest twarda). To także bardzo istotny składnik budowy naszych kości, zębów, a także włosów.

Unikajmy, jak się tylko da kaszy gryczanej w woreczkach foliowych. I nie chodzi o samą jakość zawartości tego woreczka, ale raczej sposobu takiego przechowywania. Kasza potrzebuje powietrza. A jeśli już nie mamy innej pod ręką nie gotujmy kaszy razem z workiem. Zupa foliowa na kaszy to nie jest dobry sposób na jej smaczne przygotowanie.

Dobrym sposobem może być ugotowanie jej także na mleku. Smakuje lepiej niż ta gotowana na wodzie. A i podsmażenie jej na masełku z małym dodatkiem soli będzie dużo lepszą potrawą niż frytki.

Gryka na naszym stole

Gryka z której powstaje kasza gryczana posiada wiele przeróżnych wartości odżywczych.

Zawiera ona około 11% białka i jednocześnie 2% tłuszczu. Okazuje się, że białko gryczane ma wysoką zawartość białka zwierzęcego. Nad innymi zbożami ma tą przewagę, że nie zakwasza tak bardzo organizmu. Zawiera bowiem dwukrotnie większą ilość potasu niż fosforu. Stąd też kaszę gryczaną powinni jadać ludzie cierpiący na dolegliwości związane z nadmiernym zakwaszeniem osocza krwi np. artretycy, a także te osoby, które przez nadmierne wydalanie potu lub moczu tracą z organizmu potas. I co bardzo ważne – gryka nie ma glutenu wchodzącego w skład pszenicy i innych zbóż. Jest więc dobrym pożywieniem dla ludzi nie trawiących glutenu.

Z ważniejszych składników mineralnych, które zawiera gryka trzeba wymienić: żelazo, wapń, miedź, a z witamin: B1, B2, B6 oraz PP. Wartość kaloryczna gryki jest też nie mała – w 100 g dostarcza organizmowi ok. 350 kalorii.

Właściwości lecznicze

Gryka ze względu na swe wartości odżywcze i składniki lecznicze przeżywa w ostatnich latach okres dużego zainteresowania, przeważnie w krajach zachodnich. Lansuje się grykę w codziennym jadłospisie z powodu jej właściwości obniżających ciśnienie krwi. Osoby, które cierpią na chorobę nadciśnieniową winni jeść kaszę gryczaną codziennie przez dłuższy okres, by odczuć jej lecznicze działanie.

Właściwości lecznicze ma także napar z ziela gryki, można go stosować z dobrym skutkiem dla złagodzenia dolegliwości wieku podeszłego (m. In. skłonności do odwapniania kości). Jak wynika z ostatnich badań gryka posiada też właściwości chroniące przed promieniowaniem.

Z kaszy gryczanej można przyrządzić wiele smakowitych potraw. U nas znana jest na co dzień kasza na sypko i kasza na mleku. Gdy zadamy sobie trud i zmielimy w młynku kaszę na mąkę można z niej zrobić smakowite bliny.

Ciekawostka

Dlaczego grykę i kaszę grycznaną nazwya się "Tatarką"?

Otóż kasza gryczana pojawiła się w naszym regionie za sprawą Tatarów w XII w. Umiejętnie ją suszyli i wieszali w worku przy siodle, często ją podjadając. To znacząco wpływało także na ich dużą odporność, wytrzymałość, a także gojenie ran

Zdrowa żywność

Orkisz

Orkisz został wyparty przez masową produkcję pszenicy zwyczajnej, która ma większe plony i jest łatwiejsza w przemiale. Dzięki temu orkisz nie został zmodyfikowany i zachował swoje pierwotne cechy.   więcej

Gryka i kasza gryczana

Gryka z której powstaje kasza gryczana posiada wiele przeróżnych wartości odżywczych...   więcej

Przepis na wyśmienity chleb razowy

Składniki: (Porcja na 1 duży bochenek)

  • 0,7 kg mąki chlebowej
  • 15 g soli morskiej, sypkiej
  • 15 g świeżych drożdży
  • 430 ml letniej wody, mąka do posypania, olej roślinny do natłuszczenia miski
  • duża blacha, lekko natłuszczona

Pokruszyć drożdże w palcach i wsypać do małej miseczki. Rozmieszać dokładnie z 4 łyżkami wody...   więcej